25.3.07

CONGRÉS DIM-AULATIC

Palau de congresos nº 5 Fira de Barcelona

El dia 24 de març s’ha fet el congrés DIM-AULA TIC en el que ha participat el nostre centre amb un vídeo que ha obtingut la puntuació de 24 entre 30 que era el màxim.

Aquest congrés és un dels fòrums més important d’innovació educativa i on participen professionals molt qualificats de l’àmbit de les TIC però també de tot el sector educatiu.

En la ponència d’obertura i en la del final del matí presentada per Josep MªSilva ha aparegut aquesta reflexió matisada pels dos ponents: “si després d’una hibernació de 100 anys despertessin un cirurgià i un mestre, el primer no sabria que fer ni com utilitzar la tecnologia d’un quiròfan, el mestre podria continuar fent la classe com si la hagués deixat interrompuda l’any 1904”. En moltes aules es possible, en altres i gràcies a les TIC el mestre de principis de segle ho tindria més complicat. De totes formes és una frase sobre la que es interessant reflexionar.

Al congrés han participat membres de diferents Conselleries d’Educació (Canàries, Astúries, Múrcia, Catalunya, Extremadura...), empreses de tecnologia educativa (EPSON, Atlantic Devices, SMART...) i diferents professionals que han fet innovacions en diferents àmbits educatius. Unes 200 persones de tots els sectors de l’educació.

Entre les diferents aportacions podem citar:

1.- La connectivitat integral: Ara s’està donant una evolució als centres que consisteix en canviar “l’aula d’informàtica per la informàtica a l’aula”, això implica tenir ordinadors permanent en les aules habituals. Això s’aconsegueix amb el sistema wi-fi i ordinadors portàtils. Diferents experiències a Extremadura, Castella o Catalunya ens indiquen el nou procés.

2.- Ciències: Webcam situades en lupes binoculars o microscopis permeten visualitzar a través de Pissarres Digitals les observacions sobre cossos ínfims. Programes en 3D que permeten entrar dins del cor o de l’oïda i veure el seu funcionament en moviment.

2.- Dibuix: Programes de 3D que permeten treballar la forma, el volum o el cos humà d’una manera molt visual.

3.- Anglès: Multimèdies animats i programes capaços de fer exàmens de selectivitat.

4.- Música. Programes capaços de fer de la pantalla de l’ordinador al teclat d’un piano amb els seus sons i composar música.

5.- WIRIS: programa i portal de matemàtiques de 3D amb exercicis, autoavaluació, flash incorporat i amb més d’un milió de visites.

6.- Socials: Programes de mapes per Pissarra digital on poden participar en la seva confecció nens de diferents llocs del país i del món treballant simultàniament.

La transformació de la informació avança a una velocitat increïble: fins a la industrialització la duplicació de la informació es feia cada 1.000 anys, actualment és cada dos anys i en un futur proper serà cada 30 dies. No tota la informació és coneixement però la revolució és evident.